Få ut din verksamhet på nätet
Att få ut sin verksamhet på nätet är lättare än man tror. Att bygga upp en webbplats behöver inte vara krångligare än att starta en blogg. I grunden är en hemsida för många mindre verksamheter en portal eller samlingspunkt med relevant information. Hit kan man leda trafik från kampanjer, marknadsföring och sociala media.
Att tjäna pengar på nätet
När man fått upp sin webbplats är det lättare att nå ut med sina varor eller tjänster. Man kan även hitta andra plattformar för att erbjuda sina kunskaper på nätet. Via företag som Bravura.se kan man rekryteras till företag som bland annat konsult. Särskilt om man är i början av sin karriär hjälper Bravura till att hitta rätt kontakter. Andra sätt att hitta jobb är att leta efter plattformar som Upwork, som erbjuder många mikrojobb. Då kan man istället få betalt per timme. Det kan handla om allt ifrån att skriva texter till att skapa kampanjer åt andra.
Vägen fram till att få upp sin webbplats
Man bör ha en plats på ett webbhotell, som tillåter att man installerar CMS-verktyg som WordPress eller Drupal. Dessa verktyg gör det lätt att starta och underhålla sin webbplats. Ett domännamn är naturligtvis ett måste, och det brukar kunna erbjudas via webbhotellet man väljer. När man utser sin adress på nätet ska man inte vara överanalytisk. Man ska undvika krångliga namn, och istället gärna välja ett sådant som går att uttala och komma ihåg lätt. Är favoriten man tänkt sig upptagen tar man bara något annat.
Att tänka när man publicerar på nätet
Materialet man publicerar på sin webbplats bör vara så tillgängligt som möjligt. Det innebär att det är lättläst och har en god struktur, med huvudrubrik och underrubriker. Man vill gärna ha en huvudmeny som är lätt att navigera genom. När det kommer till design och layout av webbsidor stämmer uttrycket ”mindre är mer” väldigt bra in. Man bör ha tillräckligt bra kontrast mellan bakgrund och text, så svart text med vit bakgrund är att föredra om man är osäker.
Vikten av att synas
Om ens verksamhet inte syns, finns den inte för kunderna. Med reklam och marknadsföring går det förstås att öppna upp ögonen, men med en webbplats finns det någonstans att leda kunderna när de väl blivit intresserade. Det är viktigt att man har en logisk struktur på informationen som väntar kunderna när de kommer till sidorna. Förväntar de sig att kunna beställa en vara eller tjänst, ska detta finnas klart och tydligt direkt då man kommer. Många kunder tappar direkt tålamodet om de ska leta efter information i långa menyer.