Infrastrukturprojekt
I Sverige finns det gott om stora infrastrukturprojekt att berätta mer om som man kan grotta ner sig i och fördjupa sig mer i. I den artikel som du nu har hittat till så tittar vi lite närmare på ett par stora byggprojekt som antingen relativt nyligen har byggts eller som är under konstruktion eller på ritbordet. Vissa kanske inte ens blir av, som till exempel den östliga förbindelsen i Stockholm. Det blir en mer kortfattad och översiktlig titt på projekten och om du vill veta mer om de olika projekten så kan du alltid hitta mer information på officiella hemsidor och liknande.
Det som vi börjar med att titta närmare på är en över två mil lång tunnel för bilar i Stockholm som efter många om och men äntligen blir av. Det handlar om inget mindre än Förbifart Stockholm.
Förbifart Stockholm är en förbifart under Stockholms västliga utkanter. En över två mil lång biltunnel som bland annat passerar under Mälaren, Ekerö och Drottningholms slott. Exakt hur dyr den blir vet man inte ännu. Det kan handla om så mycket som sextio miljarder, en helt enorm summa. Många menar att en ny förbindelse behövs. Kanske hade man kunnat bygga något annat istället, som en kortare tunnel, för att avlasta Essingeleden i centrala Stockholm nära öarna Stora Essingen och Lilla Essingen där bilköerna lätt blir stora och långa om dagarna.
Östlig förbindelse
Östlig förbindelse är ett förslag om att knyta ihop Ringleden runt Stockholm med en kombination av bro över inloppet till Stockholm öster om Stockholm med en tunnel under Djurgården som kan ansluta vid Gärdet ungefär. Det skulle koppla ihop Norra Länken och Södra Länken. Förslaget kan bli mycket dyrt, kanske runt tio miljarder kronor skulle det kunna kosta. Det skulle inte endast bli bilväg. Tanken är att på bron ska det även finnas både cykelbanor och utrymme för spårvagn. Det finns mycket man kan göra för att hjälpa till att rädda vår planet och man kan till exempel försöka åka cykel när man kan, men även att åka elbil kan hjälpa.
Norra Länken
Norra Länken är en biltunnel som får ner den värsta biltrafiken norr om Stockholm ungefär vid Gärdet och Karolinska sjukhuset norr om Östermalm under marken. Mindre bilar i stadstrafiken och mer bilar under jorden vilket kan vara positivt för stadsmiljön men även en fördel för framkomligheten med bil att det finns nya snabba vägar med färre korsningar där man kan åka fram fortare.
Södra Länken
Södra Länken är en slags motsvarighet till Norra Länken, men den ligger längre söderut, söder om Södermalm och nära Hammarbybacken, Globen Enskede, Årsta och Hammarby Sjöstad. Där kan man köra en genväg med sin bil om det inte finns nog med utrymme på stadsgatorna ovanför jorden. Ovanför marken på Södermalm kan man om man vill också cykla och man placerar med fördel cykeln i en smidig förvaring av cyklar i ett garage eller en box där cykeln är trygg. Just cykelbanor är tyvärr något som Stockholms stad inte är så duktiga på att bygga. Det räckte väl inte med pengar efter alla bilprojekt som har byggts.