Järnvägen

Sverige är ett land som till stor del är byggt runt järnvägsnätet, även om många inte känner till det. Idag går debatten het om tekniska problem, infrastruktursatsningar och försenade tåg, och tågnätets framtid är osäker. Vissa vill satsa på höghastighetståg, andra på elbilar. Något vi nog kan vara helt säkra på är i alla fall att vi alltid kommer att åka någon sorts tåg, även om de förmodligen inte kommer att se ut som de gör idag. När de första tågen började gå för drygt 100 år sedan ansågs det livsfarligt att färdas i drygt 20 km/h. I Japan kör man idag med tåg som med hjälp av elektromagneter svävar en bit ovanför rälsen, vilket eliminerar rullmotståndet och således minskar energiåtgången, dessutom blir resan totalt tyst och vibrationsfri. Sådan futuristisk innovation kittlar fantasin. Denna text kommer att undersöka järnvägens historia och spekulera lite kring dess framtid i Sverige och världen.

Järnvägens utveckling i Sverige

När Sverige under 1800-talet klev in i den industriella revolutionen var ingen förändring så viktig som framväxten av tågtrafiken. Plötsligt kunde man flytta människor och gods mil efter mil på bara några timmar. Landet blev plötsligt litet. Längs med järnvägen växte nya samhällen fram, Hallsberg och Avesta är exempel på orter som kom till till följd av att man byggt järnvägsknutar just där. Ett annat resultat av järnvägen var att Sverige för första gången fick en gemensam klocktid. Tidigare hade klockan varit olika mycket i Stockholm och i Malmö, men det var inte längre hållbart, då skulle ju tidtabellerna inte stämma. Riksdagen bestämde 1950 att två stambanor skulle byggas, men inte för nära kusten, där skulle de vara känsliga för militära angrepp. Sveriges första tåg rusade fram i ca 40 km/h, och nu, 150 år senare diskuterar riksdagen tåg som går i 350 eller i 250 kilometer i timmen. Stora delar av järnvägen ligger dessutom kvar där den först las, vilket gör järnvägsnätet till en viktig kulturskatt i vår moderna historia.

Vad händer i framtiden?

Hur kommer järnvägen och tågen se ut om en eller två generationer? De japanska magnettågen kan ge en fingervisning om den saken. Den amerikanske uppfinnaren och entreprenören Elon Musk presenterade 2013 sin uppfinning Hyperloop Alpha, ett ”tåg” där människor transporteras i upp till 900 km/h genom trycksatta rör. I den hastigheten skulle sträckan Stockholm – Göteborg köras på 26 minuter. Musk menade att biljettpriset för en resa mellan Los Angeles och San Fransisco skulle behöva vara 20 dollar för att företaget skulle gå med vinst. Eftersom en motsvarande sträcka med tåg idag är betydligt mycket dyrare kan du ta hjälp hos https://enklare.se/ för att förverkliga dina resedrömmar, om du inte är i mellersta tonåren förstås, då Europadomstolen 2017 drivit igenom ett förslag som ska ge alla EU:s 18-åringar gratis Interrail-kort så att de kostnadsfritt ska kunna tågluffa genom Europa. Allt detta bara 150 år efter att de första tågen gått längs den västra stambanan.

Leave a Reply